پرسش مهر 19

این صفحه متعلق امیر سجاد صبا غ زاده است

پرسش مهر 19

این صفحه متعلق امیر سجاد صبا غ زاده است

پرسش مهر 19
این وبلاگ در خصوص مسابقه پرسش مهر جناب رئیس جمهور طرح وب نویسی 97 با مطالب جدید در زمینه مذهبی، فلسفی فرهنگی و... طراحی شده است .
مدیر وبلاگ :امیر سجاد صباغ زاده
بایگانی

چرا مردم با وجود اعتقادات قوی در عمل ضعیف هستند/ مسئولان الگوی رفتاری مردم هستند

رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین راهکارها برای نهادینه کردن رفتار دینی در مردم این است که مسئولان و متولیان دین در جامعه به دستورات اسلامی کاملاً عمل کنند گفت: همه پیامبران برای این منظور مبعوث شدند.

حجت الاسلام سیدمحمد سادات منصوری رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد اینکه چرا ما در تبدیل کردن اعتقادات و باورهای ارزشمند دین مبین اسلام، به رفتار و کردار عملی ضعف دارد، به خبرنگار مهر گفت: این مسئله قابل پذیرش و پذیرفتنی است. واقعاً جامعه ما این طور است که مردم در اعتقاداتشان قویتر از رفتار و عملشان هستند.  اینکه اعتقادات خوبی دارند اما رفتارهایشان ضعیف است.

وی افزود: این مسئله همه گیر است؛ درجات هم دارد. یعنی بعضی ها در عمل خیلی ضعیفتر هستند و بعضی ها در عمل ضعیف هستند. در روایات ما توصیه شده به اینکه ایمانِ تنها به درد نمی خورد و کافی نیست و حتماً باید ایمان و اعتقاد همراه با عمل صالح باشد. آیات شریفه قرآن هرجا مومنین را مخاطب قرار می دهد می فرماید: الذین آمنوا و عملو الصالحات یعنی مومنین هم ایمان دارند و هم عمل صالح انجام می دهند.

سادات منصوری یادآور شد: در روایات ما تأکید شده که ایمان و عمل یا علم و عمل با هم توأم هستند ، اگر کسی می بیند که در عمل ضعیف است بداند که در ایمان و یقینش ضعف دارد. بر این اساس اگر دیدیم که در جامعه ما خدای ناکرده مردم از نظر عمل ضعیف است باید بدانیم که ایمانها ضعیف شده است.

وی تأکید کرد: نمی توانیم به همین ایمانهای لفظی که من به خدا و پیغمبر و معاد و اهل بیت(ع) اعتقاد دارم بسنده کنیم و عمل نکنیم؛ این مسئله معنا ندارد یعنی باید از کسی که عملش ضعیف است و ایمان لفظی دارد پرسید پس عملت کو، اگر معتقد به خدا و پیامبر (ص) و اهل بیت هستی آثارش باید در رفتارت تجلی پیدا کند.

رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی در مورد اینکه چرا افراد جامعه به عنوان یک مسلمان در حوزه کار، مسئولیت و رفتارهای اجتماعی کمتر به جزئیات رفتاری اعتقادات خود متعهد هستند هم عنوان کرد: علت واقعی اش همان ضعف اعتقادات و ایمان است. حالا چرا اعتقادات و ایمان ضعیف شده اینها عوامل مختلفی دارد. یک مقداری به عوامل آموزشی و تربیتی و فرهنگی بر می گردد، یک بخشی از آن هم مربوط به این می شود که مردم باید در عمل رفتار اسلامی و دینی را در بین کسانی که متولی دین در جامعه هستند ببینند. اگر  آن را دیدند مردم بیشتر ایمان می آورند و عمل را سرلوحه زندگی خود قرار می دهند.

وی افزود: اگر ما یک حکومت دینی و اسلامی برای مردم برقرار می کنیم برای اینکه راه های بهشت را برای آنان آسانتر و فراهمتر کنیم. باید سعی کنیم از خودمان شروع کنیم. مسئولان حکومتی هم باید سعی کنند دقیقاً دستورات اسلامی را در رفتار و گفتار و کردار خودشان رعایت کنند و همانطوری که اسلام خواسته عمل کنند. مردم هم وقتی این عمل را از سوی بزرگان دیدند خود به خود آن در رفتارشان نمود می یابد.

حجت الاسلام سادات منصوری در مورد اینکه راهکار رسیدن به یک مسلمان معتقد و عامل چیست، چگونه می توان  افراد را به عنوان یک مسلمانی که هم معتقد است و هم به اعتقاداتش عمل می کند تربیت کرد تصریح کرد: اهداف همه پیامبران را در همین مسئله می شود خلاصه کرد. همه پیامبران آمده اند که مردم را به سوی پروردگار هدایت نمایند و آنها را نصیحت می کردند که به تعالیم الهی عمل کنند. یعنی هم اعتقاد داشته باشند و هم عمل کنند. بنابراین این کار را نباید ساده دید. روش و دستور همه پیامبران این بوده حالا در هر زمان و هر دوره ای به اقتضای خودش پیامبران تبلیغ و ترویج می کردند.

وی افزود: اقتضائات زمان، خودش یک چیزهایی است که باید طبق همین اقتضائات عمل شود تا مردم به راه خداوند متعال هدایت شوند. یکی از مهمترین راهکارها این مسئله همین است که گفتم که مسئولین و متولیان دین در جامعه به دستورات اسلامی کاملاً عمل کنند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۲۷
امیر سجاد صباغ زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی